Аутсорсинг як технологія майбутнього
Сьогодні в розвинених країнах аутсорсинг не є чимось новим, це вже необхідна бізнес-модель для успішності справи в реаліях жорсткої конкуренції. Однак в Україні це явище ще недостатньо поширене, і його здебільшого вважають новим. Зарубіжна бізнес-практика все більше й більше входить в українські реалії.
У Західній Європі, США вже досягнуто суспільного консенсусу щодо представлення аутсорсингу, як:
- ефективного бізнес-інструменту;
- модної та перспективної професії;
- зростаючої галузі послуг.
Англійське слово «outsoursing» перекладається як «зовнішній» або «підрядництво», тобто певну частину роботи будь-якої компанії виконують люди, які не входять до її штату. Аутсорсинг тлумачать також і такими визмначеннями:
- передача частини бізнес-процесу іншій спеціалізованій організації;
- використання зовнішнього постачальника послуг з обробки фінансової частини;
- документації з комерційних операцій і податків;
- використання тимчасових працівників без трудових угод за посередництва аутсорсингових компаній;
- перенесення частини функцій компанії в інші країни з метою використання праці віддалених працівників і фрілансерів.
Перехід компанії на користування аустсорсинговими та аутстафінговими послугами — це нова організація бізнес-процесу, орієнтована на довгостроковий результат.
Переваги аутсорсингу
Будь-яка виробнича або комерційна організація, незалежно від обороту, всіляко намагається економити матеріальні засоби — сировину, витратні матеріали, гроші, час. Тому ніхто не збирається платити за послуги, що обіцяють економію, відразу. За аутсорсинг оплачують тільки як за кінцевий продукт: є результат — отримаєте розрахунок. Компанії розраховують тільки прибуток: економію на зарплатах співробітників, відпускних і лікарняних, непотрібність створення і забезпечення робочих місць, оренди.
Коли аутсорсинг виробничого персоналу вже налагоджено і справи протікають благополучно, тоді у керівника (замовника) створюється враження, що все навколо працює тільки на його компанію. Але це можливо тільки за умови, що замовник знайшов професійного і надійного підрядника.
Висока продуктивність
В основі ідеї аутсорсингу закладено поділ праці з метою збільшення прибутків користувача послуг. Компанії можуть взяти на роботу вузькоспеціалізованих працівників. Найтиповіші приклади використання працівників для аутсорсингу:
- машиніст гірничих машин;
- зварювальники та монтажники;
- водії навантажувачів, штабелерів, річтраків;
- токарі та автослюсарі, будівники.
По суті, все робиться тільки заради реалізації виробленого продукту. З наукового погляду, поява аутсорсингу в соціології людини базується на економічних школах щодо поділу трудової участі в бізнесі та постулатів теорії менеджменту.
На цьому побудовані й розвиваються два напрямки, що доповнюють:
- Для постачальника — здешевлення послуги завдяки наданню її відразу кільком замовникам.
- Для споживача — підвищення рентабельності бізнесу за рахунок зосередження на базових функціях підприємства.
У механізмі аутсорсингу як для постачальника, так і для споживача все просто: результат — оплата. Аутсорсингові компанії зацікавлені в якісному виконанні роботи. Вони розуміють, що грошей вони не зароблять, якщо діятимуть абияк; забудькуватість, форс-мажори — не береться до уваги. Штатні співробітники, як правило, мотивовані недостатньо, адже для них головна мета полягає не в постійному розвитку і вдосконаленні результатів підприємства загалом.
Великі масштаби
Завдяки аутсорсингу, компанії звільняються від багатьох обмежень і рамок. Аутсорсеру зазвичай віддають не ключові функції, а супутні, від яких, тим не менш, залежить пріоритетний функціонал. Не потрібне кадрове діловодство і розпилювання на другорядні задачі.
Головна помилка підприємців-початківців у тому, що вони переконані: чим більше штатних співробітників і робітників, тим краще. Але в ході розвитку бізнесу і прискорення темпів у керівників утворюється розуміння в зростаючих витратах і фінансових ризиках. Саме тоді і приходить вирішення у вигляді використанні аутсорсингових послуг.
Кваліфікована команда
Аутсорсинг не тільки повне заміщення функцій компанії-замовника, а й взаємодія з працюючим персоналом, згуртування в єдине ціле нової команди. Для цього в аутсорсера є на озброєнні обладнання та технології з конкретних видів діяльності, напрацьований досвід, ділові зв'язки. Аутсорсингові компанії роблять усе, щоб клієнт отримав результат швидко.
Технологія аутсорсингу персоналу
Завжди складно проходить визначення залежності результату від аутсорсингових угод у тому плані, щоб повне задоволення було і в постачальників послуг, і в клієнтів. Вирішення проблеми було знайдено в розробленні технологій аутсорсингу персоналу. Щоб переломити ситуацію, договори тепер орієнтуються на результат у бізнесі, але винагороди постачальник отримує за кожен успіх, досягнутий на шляху до мети. Цим послуги аутсорсингу і відрізняються від оплат компаніями ресурсів (наприклад, робочих годин персоналу).
Доцільність у найманих працівниках на кожному окремому підприємстві своя. Одним потрібна допомога в бухгалтерії, іншим — в аутсорсинг клінінговых послуг, третім — у бізнес-консалтингу тощо. Кожен керівник проводить оцінку доцільності за результатами, але спочатку ставить завдання:
- аналіз переваг і недоліків у впровадженні аутсорсингу;
- розуміння технології;
- порівняння ефективності даної технології аутсорсингу в Україні із зарубіжним досвідом;
- порівняння між технологіями;
- складання запитань щодо аутсорсингу.
Постачальник зі свого боку пропонує різні моделі за спеціалізацією бізнесу. Тут потрібно знати, що єдиної моделі не існує, і керівник самостійно визначає необхідність видів послуг у міру розвитку справи. Аутсорсингова компанія здатна не тільки управляти ризиками, а й впливати загалом на корпоративну культуру. Під час підписання угоди постачальник оцінює конкурентоспроможність клієнта на даний момент, перспективу створення нових потужностей. Постачальник і клієнт мають на увазі зміцнення ділових позицій і торгової марки на ринку.
Аутсорсингові моделі
Кожна модель відрізняється за ознаками в плані спеціалізацій, тривалості контракту, відповідальності постачальника, масштабу бізнесу. Працюють вони по-різному, але мета у всіх одна — підвищення ефективності та збільшення прибутку. Розглянемо сутність кожної моделі.
«Зовнішній консультант»
Компанія-постачальник послуг бере на себе бізнес-консалтинг та інформування замовника про законодавчі нововведення. Співпраця може вестися в різних напрямках.
«Зовнішній головний бухгалтер»
Модель актуальна для нових підприємств, у яких ще немає великого обороту. Угода передбачає зосередження справи підприємства на ключових функціях. Забезпечується постановка обліку.
«Зовнішній бухгалтер»
Модель розрахована на середні та великі компанії з повним виведенням бухгалтерії під контроль сторонньої організації зі збереженням кількості штатних рядових бухгалтерів. Замовник зберігає вже вироблену фінансову стратегію підприємства.
«Зовнішній контролер»
Модель розроблена як для малих, так і для великих підприємств. Аутсорсер веде облік у кожному структурному підрозділі (наприклад, аутсорсинг кухарів, електриків, виконробів), проводить ревізії на кожній ділянці, формує управлінський облік, пропонуючи замовнику різні його форми. Постачальник удосконалює програмне забезпечення і структуру обслуговуваного підприємства.
«Облік під ключ»
Аутсорсер веде бухгалтерський облік за поданими первинними документами. Модель розрахована на сприяння малим підприємствам. Замовник набуває впевненості у веденні обліку відповідно до чинного законодавства.
Постачальник послуг розробляє всередині фірмовий стандарт: складає графік документообігу, формує маркетингову політику, просуває вироблений продукт на ринок збуту. По суті, модель «облік під ключ», це страховий договір.
Висновки
Аутсорсинг — підійде для багатьох сфер бізнесу. Досконалості немає меж, зростання потрібне завжди. «Триматися на плаву» — не вихід зі скрутної ситуації. Аутсорсинг має на увазі не підтримку наявного задовільного становища підприємства, а його розвиток. Замовник може частину функцій компанії передати аутсорсеру повністю, а може і взаємодіяти з ним. Завдяки аутсорсингу підвищується продуктивність бізнесу, збільшуються прибутки, швидше досягається мета.
Постачальник послуг аутсорсингу та клієнт приходять до взаємної згоди за рахунок формування більш ефективної стратегії ведення бізнесу з метою покращення існуючих бізнес-процесів на підприємстві.